Αρχική Το σχολείο Μαθητές Καθηγητές Γονείς - Κηδεμόνες

Πληροφορίες  | Ιστορία| Μαθήματα | Προγράμματα | Δραστηριότητες | Συνδέσεις  

Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα σχολικού έτους 1998-99

 

"Η ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΑΣ, ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ... ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΤΥΦΙΛΙΑΣ;"

Η Καλαμαριά (Καλή Μεριά), γνωστή ακόμα από την αρχαιότητα, σχεδόν ακατοίκητη μέχρι το 1920, γίνεται ένα από τα πιο βασικά κέντρα υποδοχής προσφύγων από τη Μικρά Ασία. Αυτόνομος Δήμος από το 1943 καταφέρνει, χάρη στη δημιουργικότητα και τις ανησυχίες των κατοίκων του, να αναδειχθεί σε μια εξαιρετική οικιστική περιοχή, εξασφαλίζοντας άνετη και ευχάριστη διαβίωση.

Σκοπός μας

Να γνωρίσουμε την πρόσφατη ιστορία των κατοίκων και της περιοχής όπου ζούμε. Να εξετάσουμε τους λόγους που αναγκάζουν τους ανθρώπους να μεταναστεύουν. Να παρατηρήσουμε το αστικό περιβάλλον γύρω μας και να επισημάνουμε κάποια από τα προβλήματα που δημιουργεί. Να φανταστούμε πως θα είναι η πόλη μας τα επόμενα χρόνια.

Μέθοδοι

Αφού συζητήσαμε για το θέμα και καταλήξαμε στους στόχους μας, ο καθένας έψαξε πρώτα στο στενό οικογενειακό του περιβάλλον. Η καταγωγή των παππούδων, οι συγγενείς που μετανάστευσαν ήταν το πρώτο υλικό. Τα βιβλία και περιοδικά, που δανειστήκαμε από τις βιβλιοθήκες ήταν η κύρια πηγή για την έρευνά μας. Επισκεφθήκαμε το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού (Σ.Α.Ε.) και το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού, όπου βρήκαμε σημαντικές πληροφορίες και είδαμε ντοκουμέντα για την ιστορία της Καλαμαριάς αλλά και τη μετανάστευση, παλιότερα και τώρα. Τέλος, συντάξαμε δυο ερωτηματολόγια για να δούμε πως είναι γύρω μας η Καλαμαριά, αλλά και πως τη βλέπουν οι συμμαθητές μας.

Τα συμπεράσματά μας

Ο πληθυσμός της Καλαμαριάς αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Η αύξηση αυτή, η οποία πλησιάζει το 45% ανάμεσα στις δεκαετείς απογραφές πληθυσμού, έχει μια ελάχιστη τιμή την δεκαετία 1951-61, όταν εκατοντάδες χιλιάδες Ελλήνων έφυγαν μετανάστες στη Δ. Ευρώπη.

Ο μεγαλύτερος αριθμός πολυκατοικιών είναι τετραώροφες (35%), αν και πολλές από τις καινούργιες έχουν έξι ορόφους (26%). Αν και υπάρχουν πυλωτές ή γκαράζ στις πολυκατοικίες (94%), τα πολλά αυτοκίνητα - 15 έως 30 στα περισσότερα τετράγωνα που κάναμε τις μετρήσεις μας (87%) - δημιουργούν πρόβλημα στην κυκλοφορία στην πόλη της Καλαμαριάς και παράλληλα μεγάλη έλλειψη χώρων στάθμευσης. Έτσι οι οδηγοί αναγκάζονται να σταθμεύουν στα πεζοδρόμια (81%).

Στην Καλαμαριά εδώ και μερικά χρόνια υπάρχει μεγάλη ανοικοδόμηση. Ένα μεγάλο ποσοστό πολυκατοικιών είναι καινούργιες, ενώ το 43% από αυτές χτίζεται τώρα! Αν και η πόλη μας τα τελευταία χρόνια διαμορφώνεται, εμφανίζεται μεγάλη έλλειψη χώρων για παιχνίδι και άθληση (88%). Βέβαια ακάλυπτοι χώροι προοριζόμενοι για σχολεία και παιδικές χαρές υπάρχουν ευτυχώς αρκετοί ακόμα (63%).

Οι περισσότεροι συμμαθητές μας δεν θέλουν καμιά αλλαγή στη γειτονιά τους (38%) και γενικότερα στην Καλαμαριά (34%). Αποδείχθηκε περίτρανα αυτό που όλοι πιστεύουν, ότι η Καλαμαριά είναι από τους πιο όμορφους Δήμους της Ελλάδας!!! Το σημαντικότερο πρόβλημα είναι η έλλειψη χώρων παιχνιδιού και άθλησης (22%) στη γειτονιά τους, ενώ για το κέντρο της Καλαμαριάς τα πολλά αυτοκίνητα μαζί με τους λίγους και στενούς δρόμους είναι το κύριο πρόβλημα (25%). Ακολουθούν η καθαριότητα (6%), η πυκνή δόμηση (7%) και η ασφάλεια (3%).

 

 
Καθηγητές: Φ. Γ. Μαργαρίτης, Ζ. Αλεξιάδου

Στην περιβαλλοντική ομάδα συμμετείχαν οι μαθητές:

Αθανασιάδου Χριστίνα Γ1, Αλιώζη Σοφία Γ1, Αντωνιάδου Αφροδίτη Γ1, Ασβεστοπούλου Δήμητρα Γ1, Βαμβακά Ελένη Γ1, Βενέτη Μαριάννα Γ1, Βλαχοπούλου Αγγελική Γ1, Γρηγορίου Αλεξάνδρα Γ1, Κουρίκου Δήμητρα Γ2, Κυφωνίδου Κική Β2, Λεμονίδου Δέσποινα Β2, Μαυροειδή Ελεονόρα Γ3, Μπατμανίδου Ντιάνα Β2, Μποντιτσοπούλου Ελένη Γ3, Μυρόβαλη Γλυκερία Γ4, Οικονομίδου Μαρία Β3, Ορφανού Αλεξάνδρα Γ4, Παπαδοπούλου Μάρθα Γ4, Παπαϊωάννου Αλέξης Γ4, Πεχλιβανίδου Γεωργία Γ4, Σιαμίδου Αθηνά Γ4, Σταματάρης Πυθαγόρας Γ4, Ταυλαρίδου Ελίσκα Γ5, Τσακαλίδου Τασούλα Β4, Τσιμπλιαράκης Άγγελος Γ5, Χάιμ Κριστιάν Γ5, Χαρπίδου Δήμητρα Γ5

 
πίσω