Αρχική Το σχολείο Μαθητές Καθηγητές Γονείς - Κηδεμόνες

Πληροφορίες  | Ιστορία| Μαθήματα | Προγράμματα | Δραστηριότητες | Συνδέσεις  

Το Εργαστήριο Πληροφορικής του 1ου Γυμνασίου Καλαμαριάς λειτούργησε για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 1994-95. Την πρωτοβουλία για τη δημιουργία και τον εξοπλισμό του είχε ο  Δρ. Νικόλαο Σταμπολίδης, Σχ. Σύμβουλος, ο οποίος υπηρετούσε τότε στο σχολείο μας.

Με τη συμπαράσταση του Συλλόγου Γονέων, του Συλλόγου των Διδασκόντων και του Δήμου Καλαμαριάς ξεκίνησε η προσπάθεια από το μηδέν. Οι υπολογιστές είτε δωρίσθηκαν είτε αγοράστηκαν. Παρ' όλες τις δυσκολίες και αντιξοότητες, το σχολείο απέκτησε Εργαστήριο Πληροφορικής, σε μια μικρών διαστάσεων αίθουσα, στο ισόγειο του σχολείου. Ο εξοπλισμός περιλάμβανε επτά υπολογιστές (συμβατοί IBM, ένας με επεξεργαστή 80486 και έξι με επεξεργαστή 80386) και έναν εκτυπωτή ακίδων.

Την επόμενη χρονιά ο Δήμος Καλαμαριάς δώρισε σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα του δήμου ένα πλήρες σύστημα ηλεκτρονικού υπολογιστή μαζί με μια σύνδεση στο διαδίκτυο. Έτσι ένας ακόμα υπολογιστής προστέθηκε στο δυναμικό του εργαστηρίου, απαραίτητος και για την καλύτερη διεξαγωγή του μαθήματος στην Γ΄ γυμνασίου, αλλά και για την επικοινωνία και επαφή του σχολείου μέσω του διαδικτύου με τον υπόλοιπο κόσμο.

Η προσπάθεια όμως εμπλουτισμού του εργαστηρίου με νέους υπολογιστές και υλικό δε σταματά. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα (Comenius, ΕΠΕΑΕΚ κλπ.), στα οποία πάλι με πρωτοβουλία του καθηγητή Δρ. Ν. Σταμπολίδη συμμετέχει το σχολείο, δίνουν τη δυνατότητα να εμπλουτίζεται το εργαστήριο Πληροφορικής, το Εργαστήριο Τεχνολογίας, αλλά και το σχολείο γενικότερα με νέο υλικό.

Εργαστήριο Πληροφορικής

Το παλιό εργαστήριο Πληροφορικής

Την σχολική χρονιά 1999-2000 στα πλαίσια του Προγράμματος Οδύσσεια - Ελληνικά Σχολεία στην Κοινωνία της Πληροφορίας (Ενέργεια ΕΠΕΑΕΚ) δημιουργείται το Εργαστήριο των Μνηστήρων, σε κατάλληλα διαμορφωμένη αίθουσα στο υπόγειο του σχολείου.
 

Το εργαστήριο των Μνηστήρων

Τη σχολική χρονιά 2001-02 το ΥΠΕΠΘ εγκατέστησε νέα εργαστήρια Πληροφορικής στα ενιαία λύκεια της χώρας. Έτσι το 1ο ΕΛ Καλαμαριάς απέκτησε σύγχρονο εργαστήριο σε αίθουσα που είχε από κοινού επιλεγεί, στον πρώτο όροφο του διδακτηρίου.

Από τη σχολική χρονιά 2002-03 τα μαθήματα Πληροφορικής του Γυμνασίου γίνονται πλέον σ' αυτή την αίθουσα. Το εργαστήριο των Μνηστήρων χρησιμοποιείται πλέον από την Γ' γυμνασίου για το μάθημα της Πληροφορικής, από συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων για τη χρήση λογισμικού της Οδύσσειας στο μάθημά τους, για την ενδοσχολική επιμόρφωση συναδέλφων διαφόρων ειδικοτήτων, για Κέντρο Στήριξης Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών κλπ. Από το σχολικό έτος 2004-05 χρησιμοποιείται και από το 1ο ΕΛ καλαμαριάς για τα μαθήματά του.

Το εργαστήριο του 1ου ΓΕΛ Καλαμαριάς

Σκοπός της διδασκαλίας του μαθήματος



Η ραγδαία εξέλιξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ)1 που χαρακτηρίζει την εποχή μας καθώς και η εξάπλωση των υπολογιστικών και δικτυακών τεχνολογιών σε όλους σχεδόν τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας επηρεάζουν σημαντικά τα κοινωνικά δεδομένα και διαμορφώνουν νέες τάσεις. Η συνεχής αύξηση της χρήσης των υπολογιστικών και δικτυακών τεχνολογιών θέτει πολύ σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με το καθεστώς της οργάνωσης και διαχείρισης της πληροφορίας, της διαμεσολάβησης των ψηφιακών τρόπων μετάδοσης της γνώσης, της οργάνωσης και του καταμερισμού της εργασίας, της επικοινωνίας από απόσταση, της ταυτότητας των υποκειμένων κτλ. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη συνεχή αύξηση του όγκου των γνώσεων και τη γρήγορη παλαίωσή τους, αναπόφευκτα οδηγεί στην αντίληψη ότι κάθε νέος, στο πλαίσιο της γενικής του εκπαίδευσης, πρέπει να αποκτήσει βασικές γνώσεις αλλά και δεξιότητες στη χρήση των τεχνολογιών αυτών καθώς και τις απαραίτητες κριτικές και κοινωνικές δεξιότητες για την κατανόηση των πραγμάτων που συμβαίνουν γύρω του. Ο υπολογιστής και τα μέσα που τον συνοδεύουν, εκτός από τη χρησιμότητά τους ως εργαλεία διεκπεραίωσης καθημερινών εργασιών, ανατρέπουν την ισχύουσα κατάσταση στην εκπαιδευτική διαδικασία και συμβάλλουν τόσο στην καλλιέργεια μιας νέας παιδαγωγικής αντίληψης (διευκολύνοντας νέους ενεργητικούς τρόπους μάθησης) όσο και στην ανάπτυξη νέων στάσεων και δεξιοτήτων. Ο υπολογιστής, κάτω από το πρίσμα αυτό, καθίσταται διεπιστημονικό εργαλείο προσέγγισης της γνώσης.

Η εκπαίδευση στην Πληροφορική και τις ΤΠΕ, μέσα από την κριτική επεξεργασία των προσλαμβανόμενων πληροφοριών, αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για την απόκτηση πλούσιας πολιτισμικής και επιστημονικής γνώσης, για την εξασφάλιση της διά βίου εκπαίδευσης και για την προαγωγή της εξατομικευμένης εκπαίδευσης. Συμβάλλει, επίσης, στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (α.μ.ε.ε.α.) στη συνήθη σχολική τάξη ή σε κατάλληλα οργανωμένα και στελεχωμένα τμήματα ένταξης. Παράλληλα, τίθενται οι βάσεις για την ουσιαστική σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, η οποία θα οδηγήσει μελλοντικά, μεταξύ άλλων, στην ανάπτυξη σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Σκοπός της διδασκαλίας της Πληροφορικής στην υποχρεωτική εκπαίδευση (Δημοτικό, Γυμνάσιο) είναι να αποκτήσουν οι μαθητές μια αρχική αλλά συγκροτημένη και σφαιρική αντίληψη των βασικών λειτουργιών του υπολογιστή, μέσα σε μια προοπτική τεχνολογικού αλφαβητισμού και αναγνώρισης της Τεχνολογίας της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας, αναπτύσσοντας παράλληλα ευρύτερες δεξιότητες κριτικής σκέψης, δεοντολογίας, κοινωνικής συμπεριφοράς αλλά και διάθεσης για ενεργοποίηση και δημιουργία τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε συνεργασία με άλλα άτομα ή ως μέλη μιας ομάδας. Να έλθουν σε επαφή με τις διάφορες χρήσεις του υπολογιστή ως εποπτικού μέσου διδασκαλίας, ως γνωστικού - διερευνητικού εργαλείου (με τη χρήση κατάλληλου ανοικτού λογισμικού διερευνητικής μάθησης) και ως εργαλείου επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών στο πλαίσιο των καθημερινών σχολικών δραστηριοτήτων. Έτσι, με την απόκτηση της ικανότητας να κατανοούν τις βασικές αρχές που διέπουν τη χρήση της υπολογιστικής τεχνολογίας σε σημαντικές ανθρώπινες ασχολίες (όπως: η πληροφορία και η επεξεργασία της, η επικοινωνία, η ψυχαγωγία, οι νέες δυνατότητες προσέγγισης της γνώσης), δημιουργούνται οι αναγκαίες προϋποθέσεις που ευνοούν μια παιδαγωγική και διδακτική μεθοδολογία επικεντρωμένη στο μαθητή, διευκολύνεται η διαφοροποίηση και εξατομίκευση των μαθησιακών ευκαιριών και, τέλος, οι μαθητές αποκτούν τις απαραίτητες κριτικές και κοινωνικές δεξιότητες που θα τους εξασφαλίσουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στη γνώση αλλά και δυνατότητες διά βίου μάθησης.

 

’ξονες, Γενικοί στόχοι, Θεμελιώδεις έννοιες Διαθεματικής προσέγγισης
 

Στην υποχρεωτική εκπαίδευση η Πληροφορική διδάσκεται ως γνωστικό αντικείμενο στο Γυμνάσιο και εισάγεται, με το παρόν, στο Δημοτικό ακολουθώντας το «ολιστικό πρότυπο» σύμφωνα με το οποίο οι στόχοι επιτυγχάνονται και υλοποιούνται με διάχυση της Πληροφορικής στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα. Για να επιτύχουμε τη σύνθεση αυτών των δύο διαφορετικών προτύπων, τα θέματα της Πληροφορικής έχουν οργανωθεί κατά επίπεδο με βάση θεματικούς άξονες περιεχομένου, οι οποίοι αναπτύσσονται και εξειδικεύονται όσον αφορά το περιεχόμενο, ανάλογα με την τάξη και, επομένως, την ηλικία και την αντιληπτική ικανότητα των μαθητών, πάντα, βέβαια, στο πλαίσιο του σκοπού διδασκαλίας του μαθήματος.

Οι γενικοί στόχοι ομαδοποιούνται με βάση τους τρεις άξονες: Γνώση και μεθοδολογία, Συνεργασία και επικοινωνία και Επιστήμη και Τεχνολογία στην καθημερινή ζωή.

i) Γνώση και μεθοδολογία

Οι μαθητές και οι μαθήτριες προσεγγίζουν ένα σύνολο βασικών απλών εννοιών που αφορούν τη γενική δομή των υπολογιστικών συστημάτων και τις διαχρονικές αρχές που τα διέπουν. Αποκτούν στοιχειώδεις δεξιότητες και γνώσεις χειρισμού λογισμικού γενικής χρήσης καθώς και ικανότητες μεθοδολογικού χαρακτήρα. Εξοικειώνονται με τον υπολογιστή και τον χρησιμοποιούν ως εργαλείο ανακάλυψης, δημιουργίας, έκφρασης αλλά και ως νοητικό εργαλείο και εργαλείο ανάπτυξης της σκέψης. Χρησιμοποιούν εφαρμογές πολυμέσων εκπαιδευτικού περιεχομένου και κατακτούν τις έννοιες της πλοήγησης και της αλληλεπίδρασης.

ii) Συνεργασία και επικοινωνία

Χρησιμοποιούν το λειτουργικό σύστημα, το λογισμικό εφαρμογών (επεξεργασία κειμένου, ζωγραφική, εκπαιδευτικό λογισμικό, λογισμικό πλοήγησης στο Διαδίκτυο κλπ.), το Διαδίκτυο και αναπτύσσουν δραστηριότητες στο πλαίσιο ποικίλων ομαδικών - συνθετικών εργασιών.

iii) Επιστήμη και Τεχνολογία στην καθημερινή ζωή

Οι μαθητές και οι μαθήτριες, στο πλαίσιο της γενικής τους παιδείας, ευαισθητοποιούνται και κρίνουν τις επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών στους διάφορους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Ευαισθητοποιούνται σε θέματα προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων, ασφάλειας των πληροφοριών, συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο κτλ.
 

 

πίσω